Search
Close this search box.

דיאטת דש

אגס או תפוח?

מאמר דיאטת דש - אגס או תפוח?

ההבדל בין אגס ותפוח לא מתבטא רק בטעם, אנשים רבים מתוסכלים ממראה הבטן שלהם אך למרות העניין האסתטי, חשוב לדעת כי למבנה הגוף שלנו יש השפעה הרבה יותר משמעותית מאשר המידה בבגד.

מבנה גוף והשמנה בצורת אגס או תפוח יכולים להשפיע על הבריאות שלנו וחשוב להבין יותר לעומק את ההשלכות. יש שני סוגי שומן בגופינו, השומן החיוני נמצא באיברים פנימיים ובאיברי המין הנשיים לצורך תפקודן התקין של כלל מערכות הגוף ולשמירה על פעילות הורמונלית תקינה.  הסוג השני של השומן נמצא כמאגרי שומן המספקים אנרגיה לגוף בעת הצורך.

מאגרי השומן מחולקים לשומן ויסרלי, הנמצא בחלל הבטן ושומר על האיברים הפנימיים, ולרקמת שומן הנמצאת מתחת לשכבת העור ומספקת הגנה, בידוד ושמירה על טמפרטורת הגוף. סוג זה של שומן מהווה סיכון בריאותי בעת הצטברותו באיזור הבטן. מחקרים הראו כי קיים קשר הדוק בין עליה בכמות השומן הבטני לבין סיכון בריאותי להתפתחות מחלות שונות . הבעייתיות נובעת מהלחץ שיוצר השומן על האיברים הפנימיים, הגורם לשינויים באיזון ההורמונלי שעלולים להוביל להתפתחות “הסינדרום המטבולי”, המתבטא במחלות לב וכלי דם, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, שומנים בדם וכאמור, גם סוכרת.

תאי השומן בבטן מפרישים הורמונים המסכנים את בריאותנו ומקשים עלינו להרזות. ככל שיש יותר תאי שומן בטניים, כלומר ככל שהכרס גדולה יותר, הרגישות לאינסולין יורדת והסיכוי להתפתחות סוכרת עולה. נוסף על כך ריכוז השומן בדם עולה והתיאבון גובר. תיאבון מוגבר מוביל לאכילת יתר שמובילה לגדילת הכרס ומעגל ההשמנה מזין את עצמו.

עודף שומן המתבטא באזור האגן והירכיים  מוגדר כ”השמנת אגס” ואופייני בעיקר לנשים וזה המתבטא באזור הבטן מוגדר כ”השמנת תפוח” האופיינית בעיקר לגברים.המצב משתנה מעט בקרב נשים לאחר הפסקת המחזור (מנופאוזה), בתקופה זו חלים שינויים הורמונליים הגורמים לנשים להשמין יותר באזור הבטן.

ההסבר האבולוציוני להפרדה בין המינים מציע תיאוריה מעניינת. בעבר הגברים היו ציידים ומלקטים והם היו זקוקים לאנרגיה זמינה כדי לחפש מזון. המקור של אנרגיה זאת נמצא בשומן הוויסרלי, המתפרק מהר יחסית. לעומת זאת, השומן התת עורי, האופייני יותר לנשים, מתפרק לאט יותר, כך שהוא יוצר מעין מאגר אנרגיה לזמן ממושך התורם לנשים ההרות והמניקות.

לא כל השמנה באזור הבטן נמצאת בסיכון מוגבר לפתח את כל המחלות הללו. על פי מחקרים הוגדר מהו היקף הבטן אשר מעליו גובר הסיכון הבריאותי להתפתחותן. נמצא כי קיים קשר בין ערכי היקף המותן ובין שינויים במסת השומן. ההמלצות להיקפי המותן לכלל האוכלוסייה הבוגרת בקרב גברים הן מתחת ל-102 ס”מ ואילו לנשים, מתחת ל-88 ס”מ.

נכון להיום מדידת ההשמנה נקבעת בעיקר על פי היחס שבין המשקל לגובה שלנו (מדד BMI), אך אין ספק שחלקינו נופלים בין הכסאות. אנשים בעלי היקף מותניים גבוה אך עם משקל תקין עלולים להיות בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות ואינם מודעים לכך. ניתן להיעזר בסרט מדידה ולהקיף את המותניים באזור הטבור על מנת לדעת היכן אתם עומדים ולשמור קודם כל על גופכם ובריאות כל המשפחה.

עשוי לעניין אותך גם

מאמר דיאטת דש - האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?
האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?

אני רוצה להעלות למודעות תחושה לא פשוטה שכולנו חווינו וחווים במהלך החיים- ולפעמים לא נוח לנו לדבר עליה: תחושת הכשלון . וכשמדברים על דיאטות ותהליכים לירידה במשקל, יש לא מעט רגעים כאלו.

מאמר דיאטת דש - החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה
החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה

שינוי הינו תהליך המלווה כל אדם מהימים הראשונים של  חייו. רבים  מאיתנו רוצים לעשות שינוי כלשהו בחיים, בין אם להפסיק לעשן , לרדת  כמה קילוגרמים במשקל, לשנות מקום עבודה, או לשנות את זווית הראייה שלנו על נושאים מסויימים.

מאמר דיאטת דש - סוכרת מחלה של עשירים
סוכרת – מחלה של עשירים

כבר לפני מספר שנים הוכרזה ההשמנה כמחלה, ובהמשך כמגפה של המאה הנוכחית. משיעורי ההשמנה בארה”ב ובישראל, עולה תמונה מדאיגה ביותר. כ- 60% מהאוכלוסייה בארה”ב וגם בארץ סובלים מעודף משקל, וזאת למרות שידוע לכל כי השמנה מהווה גורם סיכון למרבית המחלות המאפיינות את החברה המודרנית. אחת מן התוצאות הנלוות למגפת ההשמנה היא

לחץ כאן ונדבר :)
אנחנו כאן , דבר איתנו :)
דיאטת דש
היי! 👋
נעים להכיר, נמשיך לשוחח בוואטסאפ ?
[]