דיאטת דש – המחקרים הקליניים.

דיאטת דש היא תוצר ישיר של 3 מחקרים הנחשבים למקיפים ביותר שנערכו  אי פעם בנושא תזונה ובהמשך העמוד תמצאו קישורים ישירים אליהם.

בהמשך לשלושת המחקרים הראשונים נעשו עוד עשרות מחקרים שבחנו ישירות את דיאטת דש ואת ההמלצות הכלולות בהקשר של ירידה במשקל, מניעת סוכרת . המחקרים כללו מחקרי התערבות וכן מחקרי תצפית. 

אנשים ברחבי העולם ובישראל כבר בחרו בדיאטת דש – עכשיו תורך!

מלאו את הטופס להתאמה אישית ולהנות מהמבצע
09-973-5125

אישה   גבר

*מלאו פרטים לאישור התקנון , לשיחה מנציג ולאשר קבלת טיפים ניוזלטרים ומבצעים או לחילופין התקשרו 24 שעות ביממה ולא תכללו ברשימות התפוצה

להרשמה לחץ עכשיו

דיאטת דש הינה התוצאה הישירה של מחקרי DASH.

להרשמה לחץ עכשיו

כל הכלים להרזיה

יש להבין שאם כי מחקרים קליניים מנסים לבחור אוכלוסיות מגוונות התוצאות שלהם לא יכולות להשליך על תוצאות לגבי אדם ספציפי

מחקר DASH (במימון ממשלת ארה"ב)

מחקר DASH sodium (במימון ממשלת ארה"ב)

מחקר DASH premier (מימון ממשלתי מלא)

משרד הבריאות הישראלי יצא לאחרונה ביוזמת ענק בשם "לעתיד בריא 2020", היוזמה מאמצת המלצות רבות של היוזמה האמריקאית "healthy people 2020" ומוסיפה לה המלצות נוספות. המסמך לאנשי המקצוע הכלול ביוזמה כולל הנחיות מדויקות ובסעיף הנתרן נכתב "לדעת מומחים, ניתן בהחלט לממש יעד זה על בסיס המאמצים השוטפים לצמצום תכולת הנתרן במזון ועידוד תזונה מסוג DASH." את המסמך המלא ניתן למצוא כאן  

שינוי של פי 2.4 יותר במשקל ופי 2.3 יותר בהיקפים בהתאם לשינוי בצפיפות הקלורית

מחקר  DASH-Premier סיפק מידע סטטיסטי רב לגבי 810 המשתתפים במחקר. במחקר הקליני Reductions in dietary energy density are associated with weight loss in overweight and obese participants in the PREMIER trial חלקו החוקרים את נתוניהם של 658 מהמשתתפים במחקר הפרמייר ל-3 קבוצות זהות בגודלן בהתאם לשינוי שעשו המשתתפים בצפיפות הקךורית של המזון שאותו אכלו במשך המחקר. בניתוח התוצאות לפי קבוצות הפרמייר עולה שחברי קבוצת ה Established + DASH הפחיתו 6.1 ק"ג בממצוצע בעוד שקבוצת ה-Advice הפחיתה 1.1 ק"ג וקבוצת ה-Established הפחיתה 5.1 ק"ג בממוצע. חלוקת המשתתפים לפי השינוי שעשו ברמות הצפיפות הקלורית של המזון מעלה את התמונה הבאה: המשתתפים שבצעו את השינוי הגדול ביותר ברמת הצפיפות הקלורית הפחיתו 5.7 ק"ג בממוצע, חברי השלישון האמצעי הפחיתו 4.0 ק"ג בממוצע ואילו משתתפי השלישון התחתון הפחיתו רק 2.4 ק"ג. גם במדדי ההיקפים נצפו תוצאות דומות -5.7 ס"מ, -3.7 ס"מ ו -2.3 ס"מ בהתאמה. דהיינו השלישון שעשה את השינוי הגדול ביותר (n=219) הפחיתו פי 2.45 יותר במשקל ופי 2.47 בהיקפים. תוצאות אלה מעניינות במיוחד נוכח העובדה שהשלישון העליון העלה את כמות האוכל ב-297 גרם ליום בעוד שהשלישון התחתון הפחית את כמות האוכל ב- 91 גרם ליום. תוצאות אלה תואמות לאמירה של מגזין מנטה כי בדיאטת דש אוכלים יותר מזון אך צורכים פחות קלוריות. מבחינת הציבור הנתונים חשובים כיוון שכמות מזון נקשרת לתחושת שובע, ומלמדת כי שינוי בשילובי המזון בקרב האוכלוסיה יכולה להוביל להפחתת הצפיפות הקלורית של המזון וירידה במשקל מבלי להקטין את כמויות (משקל) האוכל היומיות.

פי 3 בשמירה על ההיקפים

מחקר ה Dietary patterns and changes in body mass index and waist circumference in adults שהתפרסם ב American Journal of clinical nutrition השתמש בנתוני פרויקט ה-BLSA העוקב אחרי מאות אנשים. מטרת המחקר היתה לבדוק כיצד משפיעה סוג התזונה על מדדי ה-BMI והיקף המתניים במשך השנים. המשתתפים חולקו ל-5 קבוצות תזונה המבוססות על הרגלי האכליה שלהם: הדיאטה הבריאה (דיאטת DASH ע"פ החוקרים), white bread, meat and potatoes, sweets ו-Alcohol, החוקרים מצאו כי מעקבת אחרי דיאטת דש היתה פי 3 יותר יעילה בשמירה על ההיקפים יחסית למשל לקבוצת הבצקים. The mean annual change in waist circumference among subjects in the white-bread pattern (1.32 } 0.29 cm) was more than 3 times that among subjects in the healthy pattern (0.43 } 0.27 cm; P < 0.05) תוצאות אלה מעניינות במיוחד לנוכח העובדה שקבוצת דש אכלה יותר פחמימות מכל קבוצה אחרת, עובדה המדגישה כי מה שקובע הוא סוג הפחמימה ולא עצם הפחמימה.

פי 3.7 ירידה במשקל ופי 2 ירידה בהיקפים באותו זמן ע"י שינוי בהרכב התזונתי

במחקר שנערך בנורווגיה ב-138 נשים וגברים בעודף משקל בדקו החוקרים את ההשפעה של שינוי  יחסי המזונות על ירידה במשקל, לחץ הדם וההגנה האנטיאוקסידנטת אצל המשתתפים. המשתתפים במחקר היו אנשים בריאים הסובלים מהפרעות שינה. המשתתפים חולקו ל-2 קבוצות כאשר 2 הקבוצות קבלו הנחיות ראשוניות לגבי תזונה. לקבוצת המבחן ניתנה המשימה של הגדלת כמות הפירות והירקות היומית (ירקות  לכמות של לפחות 400 גרם\יום ופירות ללפחות 300 גרם\יום), בכדי לעזור לקבוצה להגיע ליעדים אלה חולקו המשתתפים לקבוצות תמיכה שנפגשו במשך שלושת החודשים. במפגשים סופקו לנחקרים טיפים על הדרך להגיע ליעדי הצריכה של פירות וירקות וזאת תוך הכרות עם משקל הפירות והירקות וטיפים לגבי חלוקה נכונה של הצלחת. בתום שלושת חודשי המחקר הפחיתה קבוצת המבחן את משקלה פי 3.7 יותר יחסית לקבוצת הביקורת ופי 2 יותר בהיקפים. החוקרים מציינים כי בדיאטת DASH ההמלצות היומיות לצריכת פירות וירקות גדולות אף יותר מהכמויות שבהם הם השתמשו. המחקר הזה מלמד כי עקרונות דיאטת דש יכולים לסייע לירידה במשקל מבלי להגביל את צריכת המזון היומית אלא מעצם השינוי בצפיפות הקלורית, הגורם לירידה בצריכה האנרגטית היומית. בניסוי הזה ירדה קבוצת הניסוי יותר במשקל וגם בהיקפים על אף שקבוצת הבקורת הפחיתה את הצריכה האנרגתים היומית ב 100 KJ יותר מקבוצת המבחן.

דש וסוכרת – סקירה ומטא-אנליזה של מחקרים קליניים מבוקרים הביאה את החוקרים למסקנה כי דיאטת דש יכולה להוביל לשיפור ברגישות לאינסולין ויכולה למלא תפקיד חשוב בשליטה ברמה הגליקמית בהתערבויות לאורך זמן.

מחקר שעקב אחרי 40,000 גברים במשך 20 שנים מצא שאלה שהקפידו על עקרונות דש הפחיתו משמעותית את הסיכון ללקות בסוכרת

במחקר קליני שנערך ב-116 אנשים בעלי עודף משקל קל ועד להשמנת יתר (BMI ממוצע של 28.9) במשך 6 חודשים ושהשווה את דיאטת דש לדיאטת הרזיה רגילה באותה כמות קלוריות הפחיתה הקבוצה שהשתמשה בדש 15 ק"ג בממוצע, בנוסף שפרו את הכולסטרול הטוב, הפחיתו את רמת הכולסטרול ושפרו את כל מדדי הבריאות. קבוצת דש קבלה יעוץ תזונתי טלפוני ואישי ומפגשים קבוצתיים בדומה מאוד לתכנית שאנו מציעים ללקוחותינו. התכנית היתה בנויה על גרעון קלורי של 500 קק"ל ליום בדיוק כמו התכנית שלנו.

במחקר שערך 10 שנים ועקב אחרי 2327 נערות נבדקה הקורולציה בין שמירה על עקרונות דש לבין שמירה על משקל תקין לאורך זמן. המחקר מצא שהנעקות ששמרו על תזונת דש נשארו רזות יותר גם אחרי 10 שנים.

מסמך עמדה של EASO לגבי ההשפעות הבריאותיות של ההשמנה באירופה ניתן למצוא כאן

המיו-קליניק מסביר על כך שתזונת דש עומדת בכל ההמלצות התזונתיות למניעת אסטאופורוזיס, סרטן, שבץ, סוכרת ומחלות לב – קישור לכתבה

מומלצת ע"י רופאים – קראו את מסמך העמדה

בכתבה שפורסמה ע"י קופת חולים מאוחדת נשאלה השאלה, מהי הדיאטה המומלצת? ועונה על כך הדיאטנית הראשית של קופת חולים מאוחדת "ההמלצה: דיאטת DASH לכלל האוכלוסייה". היא מסיימת את דבריה בהסבר כי יש להתאים את הדיאטה לכל אדם ע"י דיאטן\ית מוסמכת. את הכתבה המלאה ניתן לקרוא כאן

איגוד האנדוקרינולוגים האמריקאי קובע כי "דיאטת דש מומלצת כתכנית התזונה האידיאלית לכלל האוכלוסיה" וגם "התרומה של דיאטת דש שנצפתה במחקרים קטנים באנשים עם תסמונת מטאבולית וסוכרת יכולה להיות מוכללת לכלל האוכלוסיה הסוכרתית"

Originally developed to prevent or treat high blood pressure, the DASH diet is now recommended as an ideal eating pattern for all adults. The beneficial effects seen in small studies with patients with metabolic syndrome and diabetes, as well as other populations, can be generalized to all individuals with diabetes.

קישור למסמך העמדה

מעבר למחקרים המובאים כאן קיימים  מחקרים נוספים המראים כי דיאטת דש יעילה לירידה במשקל, מניעת מחלות, שיפור מצב הרוח, שליטה ומניעת סוכרת, שיפור במדדי הבריאות והדם והורדת לחץ הדם.

מגפת ההשמנה משתוללת, 67% מהמבוגרים סובלים מעודף משקל, מסכרת או מלחץ דם גבוה. 30% מילדי בית הספר סובלים מעודף משקל.

הירשמו היום ותלמדו איך דיאטת יכולה לעזור גם לכם.

סיפור הרזיה אישי
מורן אוחיון בן-שושן
מורן אוחיון בן-שושן

מורן מאילת ירדה 18 ק"ג עם דש

*התוצאות משתנות מאדם לאדם

Daily Formula
Daily Formula
מקו מוצרי DASH-Helpers פותח במעבדות צמחי מרפא ומבוטח ע"י ביטוח איילון
הרזיה טעימה
הרזיה טעימה
עם דש הכל מותר – מאפים, אומצה עסיסית ואפילו קינוחים (במינונים ובשילובים הנכונים). דש משמשת לחיטוב הגוף, להרזיה, ולהורדת לחץ הדם (ע"פ מחקר DASH-Study ראה עמוד המחקרים)
מתכונים
פילאף אורז עם פירות יבשים
פילאף אורז עם פירות יבשים
עוף בסגנון סיני
עוף בסגנון סיני