דיאטת דש

חוסר איזון ובלוטת התריס

מאמר דיאטת דש - חוסר איזון ובלוטת התריס

בלוטת התריס ממוקמת באזור הגרון, בצורת פרפר. היא קטנה, בגודל של שזיף, אך חשיבותה ענקית. ההורמונים שבלוטת התריס מפרישה, חיוניים במבוגר כבצעיר לוויסות קצב חילוף החומרים הבסיסי בגוף והיא זאת שמבקרת את חילוף החומרים ו”בזבוזי” אנרגיה, כך שאפשר לקרוא לה התרמוסטט של הגוף. חוסר איזון של הבלוטה משפיע על תחושות הרעב והשובע ועל הצלחת הירידה במשקל למי שמעוניין בכך.

תת פעילות של בלוטת התריס היא הפרעה אנדוקרינית שכיחה ביותר העולה עם הגיל. הסיבה העיקרית לתת פעילות ראשונית של בלוטת התריס במדינות שאינן סובלות מחסר ביוד היא מחלת השימוטו (Hashimoto’s disease),כריתה של בלוטת התריס ושימוש בתרופות. חוסר ביוד שכיח בעיקר באזורים הרריים ובאזורים המרוחקים מהים, המאפיינים מדינות לא מפותחות שאין בהן תוכנית להעשרת המזון והמים ביוד. ועדיין, סיבה זו מהווה את הסיבה העיקרית לתת פעילות של בלוטת התריס בעולם.

התסמינים של תת-פעילות בבלוטת התריס (היפו תירואידיזם) כוללים תשישות, אי סבילות לקור, עצירות, יובש בעור, כאבי שרירים, הפרעה בריכוז ואי סדירות בווסת’ עייפות קשה, נשירת שער מאסיבית,צרידות בלתי מוסברת, שינויים במצב הרוח, ירידה בזיכרון,חשיבה מעורפלת, עצבנות יתר, ירידה בתשוקה המינית, בעיות שינה, בחילות ואף אי יכולת להיכנס להריון. בתת פעילות של בלוטת התריס, קצב חילוף החומרים עשוי לרדת ב-40%-20% וגורם לעלייה במשקל. חשוב להבהיר כי פעמים רבות , תת הפעילות גורמת להשמנה, גם אם שומרים על אכילה תקינה ועל תפריט מסודר.

ובצד השני,יתר פעילות של בלוטת התריס (היפרתירוידיזם,( Hyperthyroidism) הוא מצב שכיח בו בלוטת התריס מפרישה כמויות עודפות של הורמוני בלוטת התריס הגורמות לתופעות רבות, כולל עצבנות, רעד, ירידה במשקל,דפיקות לב מהירות ועוד.ביתר-תריסיות,קצב חילוף החומרים עשוי לעלות ב-75%.
ליתר פעילות בלוטת התריס מספר סיבות, כאשר הסיבה השכיחה ביותר היא מחלת גרייבס (Graves) , סיבות שכיחות נוספות כוללות דלקת בבלוטת התריס ) וכן תופעות לוואי של תרופות.

הקליניקה של תת-פעילות ויתר פעילות בבלוטת התריס היא סובייקטיבית, ולכן אבחנת ההפרעה היא ביוכימית בעיקרה. בדיקת הסקר הראשונה תכלול בדיקה של רמת ה-TSH בדם. תחום הנורמה של רמת ה-TSH ברוב המעבדות הוא עד 4-5 ‏mU/L.
בשני המקרים, הטיפול יהיה תרופתי לאיזון הבלוטה. יש צורך בהתאמת המינונים וזה יכול לקחת זמן. כל 3-4 חודשים ולפעמים גם לעתים יותר קרובות יש צורך בדיקות חוזרות של ההורמונים כדי לברר האם הבלוטה מאוזנת. הצורך בבדיקות חוזרות קיים משום שאירועים שונים כמו סטרס, מחלות ושגרת החיים עלולים להפר את האיזון הדק של הבלוטה.

חשוב לזכור כי מצבים אלו עשויים לעבור בתורשה, כך שחשוב לבדוק את ההיסטוריה המשפחתית של המחלה.
מעבר להסתכלות הפיזיולוגית,מעניין להתייחס לחוסר האיזון בפעילות בלוטת התריס בראיה ההוליסטית. המקום בו נמצאת בלוטת התריס הוא אזור הגרון.”צ’קרת הגרון” נמצאת במקביל לבלוטת התריס. לפי הרפואה המשלימה, הגוף מופעל על ידי אנרגיות, וצ’קרות הנן ריכוזי האנרגיות המפעילות את הגוף ומאפשרת לו לתפקד ולפעול. אם האנרגיות לא עוברות באופן חופשי במסלולים שלהם, אם הצ’קרות חסומות אנרגטית, עצירת האנרגיות יכולה לגרום למחלות.

צ’קרת הגרון אחראית בין היתר על הקשר בין הפנים כלפי החוץ, בעקר בנושאים רגשיים, הבעת רגשות, בקשות, רצונות, תלונות, טענות וכדומה. לפיכך, אנשים שקשה להם לבקש, לבטא את עצמם, ששומרים בתוך עצמם את התלונות והבקשות שלהם,שחיים בתסכול וכעס – הם אלו שאף נוטים לפתח חוסר איזון בפעילות בלוטת התריס.
כאן הטיפול הוא גם בדגש רגשי, ההמלצה במקרים אלה היא להוציא, לבקש, להסביר ולפרוק החוצה את הרגשות והרצונות. הקשר בין הגוף והנפש משמעותי גם כאן.

עשוי לעניין אותך גם

מאמר דיאטת דש - האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?
האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?

אני רוצה להעלות למודעות תחושה לא פשוטה שכולנו חווינו וחווים במהלך החיים- ולפעמים לא נוח לנו לדבר עליה: תחושת הכשלון . וכשמדברים על דיאטות ותהליכים לירידה במשקל, יש לא מעט רגעים כאלו.

מאמר דיאטת דש - החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה
החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה

שינוי הינו תהליך המלווה כל אדם מהימים הראשונים של  חייו. רבים  מאיתנו רוצים לעשות שינוי כלשהו בחיים, בין אם להפסיק לעשן , לרדת  כמה קילוגרמים במשקל, לשנות מקום עבודה, או לשנות את זווית הראייה שלנו על נושאים מסויימים.

מאמר דיאטת דש - סוכרת מחלה של עשירים
סוכרת – מחלה של עשירים

כבר לפני מספר שנים הוכרזה ההשמנה כמחלה, ובהמשך כמגפה של המאה הנוכחית. משיעורי ההשמנה בארה”ב ובישראל, עולה תמונה מדאיגה ביותר. כ- 60% מהאוכלוסייה בארה”ב וגם בארץ סובלים מעודף משקל, וזאת למרות שידוע לכל כי השמנה מהווה גורם סיכון למרבית המחלות המאפיינות את החברה המודרנית. אחת מן התוצאות הנלוות למגפת ההשמנה היא

לחץ כאן ונדבר :)
אנחנו כאן , דבר איתנו :)
דיאטת דש
היי! 👋
נעים להכיר, נמשיך לשוחח בוואטסאפ ?