דיאטת דש

גוף, נפש והקשר שביניהם

מאמר דיאטת דש - גוף, נפש והקשר שביניהם

גוף, נפש והקשר שביניהם

אם היה נכנס עכשיו אריה לחדר בו אתם שוהים, כיצד הייתם מגיבים?

בהנחה שהתשובה לשאלה זו תהיה תחושת לחץ וחרדה, נזכיר אלו מצבים נפשיים, ולמרותצ זאת, הם ישפיעו באופן פיזיולוגי על תפקודן של מערכות הגוף. המערכת הסימפטטית גורמת לגופנו להגיב בצורות שונות למצבי לחץ: דופק מהיר, זיעה מוגברת, וגם להפסקה של פעולות חיוניות בגופנו וביניהן פעילות מערכת העיכול. כבר מדוגמא זו אנו לומדים על הקשר המשמעותי שבין הגוף לנפש.

המצב הנפשי,כאמור, משפיע בצורה משמעותית על מצבי בריאות וחולי בגופינו ועל גורמים היכולים להשפיע על תהליכי ירידה במשקל במידה ואנו שואפים אליה.

אחת התופעות המושפעות ישירות ממתח, תסכול או רגשות מודחקים היא העצירות. אלו גורמים העוצרים ו”תוקעים” את גופינו בדרכים שונות שלא מרבים לתת עליהם את הדעת. לדוגמא, קיים קשר ישיר בין רמת הלחץ הנפשי לבין תנועתיות המעי. בנוסף, אנשים שחייהם קדחתניים ועמוסים מקשים על פעילות סדירה של המעיים שלהם.

עצירות היא מושג שמדברים עליו הרבה בקרב תינוקות שרק נולדו, לתינוקות שמרבים לבכות מייחסים פעמים רבות את בעיות העצירות והגזים. רואים כי תינוק שסובל מכך מתמודד עם אי נוחות וסבל. ניתן להגיד שהדבר אינו רחוק גם ממבוגרים,הרבה אנשים סובלים מעצירות כרונית, אך מתרגלים לחיות בצורה זו, גם כשהיא פוגעת באיכות החיים שלהם.

כאשר גופינו בריא, עוברת הפסולת שנוצרת בגופינו דרך מערכת העיכול בצורה סדירה וצפוייה. משך המעבר נע בין 6-24 שעות. אולם לעיתים, מעבר הפסולת איטי יתר על המידה.

על פי רוב, מתלווה לעצירות שורה ארוכה של תסמינים, החל מתחושה כללית לא טובה ועד להתנפחות הבטן ולצואה קשה ומכאיבה. בעיות בריאותיות שונות יכולות להיות קשורות למצבי עצירות כמו בעיות בעור, הפרעות במצב הרוח כולל דכאון, טחורים, כאבי ראש, ריח רע מהפה, תשישות ועייפות,כאבי בטן, גזים,אובדן תיאבון, חוסר ספיגה של מינרלים וכמובן- עלייה במשקל.

עצירות מאובחנת אצל המטופל כאשר מתקיימים שניים או יותר משש התופעות הבאות במשך שלושה חודשים ברציפות במהלך חצי השנה שקדמה לבדיקה:

  • פחות משלוש יציאות בשבוע.
  • לפחות ברבע מהיציאות יש צורך להפעיל מאמץ. ישיבה ארוכה על האסלה.
  • לפחות ברבע מהיציאות הצואה היא קשה.
  • לפחות ברבע מהיציאות יש תחושה של התרוקנות לא מלאה.
  • קיימת תחושה של חסימה או של סתימה.
  • יש צורך בעזרה ידנית להשגת התרוקנות.

מבחינה פיזיולוגית,יכולות להיות סיבות שונות ואחת העיקריות היא תזונה דלה בסיבים תזונתיים ונוזלים . הסיבים הם רכיב צמחי המורכב מצורה של סוכר ועמילן שאין הגוף מסוגל לעכל. למעשה, הם חולפים במערכת העיכול מבלי שנספגים במערכת הדם,הם אינם מפורקים על ידי אנזימי העיכול של האדם (הם מתפרקים מעט במעי הגס על ידי חיידקי המעי הגס,מלבד הליגנין שאינו מפורק כלל והתאית שמפורקת במידה מזערית ביותר). את הסיבים התזונתיים נמצא בעיקר בפירות, ירקות, דגנים מלאים, זרעי פשתן, פסיליום, שיבולת שועל , קטניות כמו שעועית יבשה, עדשים, פול, סויה וכן באגוזים וזרעים.

הסיבים מתנפחים וסופחים אליהם חומרים שונים בקיבה.הם נותנים תחושת שובע במהירות ולאורך זמן, הם מסייעים בשיפור תהליך העיכול ותפקוד מערכת העיכול, הם מסייעים בהורדת רמת הגלוקוז בדם אצל הסוכרתיים, מורידים את רמת הכולסטרול ורמות השומנים בדם. לא בכדי הם מהווים בסיס לכל פירמידה תזונתית.

יש ערך מוסף בבחירת הדגנים המלאים דווקא, זהו לא רק עניין של כמות הקלוריות, אלא בדגש על ההרכב הקלורי של אותו מזון.

לאדם מבוגר מומלצת צריכת סיבים של 25-30 גרם ביום .כמויות גדולות מדי של סיבים עלולות לגרום לאי-נוחות במערכת העיכול ואף לעצירות.

במידה ואתם מחליטים להגדיל את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט שלכם, שימו לב שאתם עושים זאת בהדרגה ובמקביל, מגבירים את כמות הנוזלים במהלך היום. העלאה פתאומית של סיבים עלולה לגרום לעצירות להתגבר- במידה ולא תשתו מספיק נוזלים.

בכל מצב של עצירות,הימנעו משימוש בחומרים משלשלים הגורמים למעיים להיות עצלות ושימוש ממושך בהן עלול לגרום להפרעות במאזן הנוזלים והמלחים בגוף.

בנוסף, על מנת להימנע ממצבי עצירות, הימנעו ממזונות מטוגנים. השומן הרווי מאט את קצב התקדמות הצואה במעיים.קפאין ואלכוהול בכמויות גדולות מקשים גם הם על מערכת העיכול לתפקד ואף גורמים להתייבשות הצואה.

ועל מה רצוי להקפיד לשלב בתפריט השבועי?

  • הגבירו צריכה של פירות טריים.
  • לאנשים הסובלים מעצירות, יש בדרך כלל חסר בברזל. הרבה מהירקות העליים עשירים במינרל זה ובסיבים תזונתיים. הרי לכם סיבה נוספת לאכול כרובית, ברוקולי, תרד, כרוב ניצנים, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט וירקות עליים נוספים.
  • אכלו ירקות ופירות בקליפתם.
  • צרכו מדי פעם קטניות כתחליף למנת החלבון.
  • הקפידו על שתייה של 10-12 כוסות מים ביום.
  • התעמלו במידה. יציאה להליכה מהירה יכולה להועיל.
  • פתחו את הבוקר עם כוס מים פושרים,לימון סחוט וכפית שמן זית על קיבה ריקה.
  • חלק מהבעייה בעצירות היא כמות לא מספקת של החיידקים הטובים במעיים שלנו, ניתן לקחת פרוביוטיקה באופן יום-יומי או לתקופות מסויימות.
  • הוסיפו תבלינים לאוכל: כמון, לימון, שומר, שום, הל, קינמון, אורגנו וזעתר.
  • סלק- בעיקר בצורתו הטבעית, אך גם אכילה של סלק מבושל תסייע.
  • אכלו יוגורט המכיל חיידקים פרוביוטים, אשר יתרום לתפקוד סדיר של מערכת העיכול.
  • אל תוותרו על מנות שומן כמו שמן זית, אבוקדו או טחינה בתפריט שלכם המסייעות לסיכוך ולשימון מערכת העיכול ולמניעת עצירויות.
  • אכלו לאט ולעסו את האוכל עד הסוף.
  • השתדלו להימנע מהתאפקות.

לאחר שנברר כי העצירות אינה נובעת מסיבה פיזיולוגית, חשוב להבין האם הגורם לה מגיע ממקום נפשי.

לחץ נפשי כרוני גורם לגוף להתכוונן למצבי איום. במצב זה מועדפות פעולת שרירי הרגליים והידיים , מנגנון הישרדותי שמטרתו לאפשר בריחה, על חשבון פעולות של איברים פנימיים, ובכללם מערכת העיכול. לכן לחץ נפשי ממושך עלול לשבש את זרימת הדם אל מערכת העיכול, ובכך ליצור הפרעות עיכול שונות ועצירויות.

“תקיעות” בכל מיני תחומים בחיים כמו מצב כלכלי, משפחתי, זוגי ואישי משפיעים גם על תקיעות במערכת העיכול.

אינטנסיביות החיים והשגרה, גורמות פעמים רבות לוויתור על ישיבה מסודרת ליציאה בשירותים. הרגילו את המעיים לפעילות סדירה: קביעה של לוח זמנים שלפיו מקדישים 15 דקות מדי יום, באותה שעה רצוי בשעות הבוקר לשבת בנינוחות בשירותים- ללא מאמץ, ללא עיתון, רדיו או טלפון. הגוף יתרגל להתרוקן בשעה זו.א ל תתאמצו-מאמץ עלול לגרום לטחורים, דלקות ורידים ודליות. יציאה תקינה תתרום גם היא לרוגע נפשי.

לעיתים, גם התנוחה בזמן הישיבה יכולה להשפיע. תנוחת הכריעה היא התנוחה הטבעית, הנכונה והיעילה להתרוקנות מלאה של מערכת העיכול.לעיתים קרובות, שינוי קטן עשוי להביא להקלה גדולה. אפשר לתקן בקלות את תנוחת הישיבה על האסלה אם מניחים שרפרף קטן מתחת לרגליים, זו תנוחה קרובה יותר לתנוחת הכריעה, שבה זווית המעי בעת ההתרוקנות נכונה יותר.

וכמובן, מומלץ לטפל בשורש הבעיה ולהשתדל להפחית מתחים ולחצים במהלך היום בשגרת החיים כפי שניתן.

עשוי לעניין אותך גם

מאמר דיאטת דש - האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?
האם עלייה במשקל מהווה כישלון בדיאטה?

אני רוצה להעלות למודעות תחושה לא פשוטה שכולנו חווינו וחווים במהלך החיים- ולפעמים לא נוח לנו לדבר עליה: תחושת הכשלון . וכשמדברים על דיאטות ותהליכים לירידה במשקל, יש לא מעט רגעים כאלו.

מאמר דיאטת דש - החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה
החלטתם על דרך חדשה? עשו שינויים בהדרגה

שינוי הינו תהליך המלווה כל אדם מהימים הראשונים של  חייו. רבים  מאיתנו רוצים לעשות שינוי כלשהו בחיים, בין אם להפסיק לעשן , לרדת  כמה קילוגרמים במשקל, לשנות מקום עבודה, או לשנות את זווית הראייה שלנו על נושאים מסויימים.

מאמר דיאטת דש - סוכרת מחלה של עשירים
סוכרת – מחלה של עשירים

כבר לפני מספר שנים הוכרזה ההשמנה כמחלה, ובהמשך כמגפה של המאה הנוכחית. משיעורי ההשמנה בארה”ב ובישראל, עולה תמונה מדאיגה ביותר. כ- 60% מהאוכלוסייה בארה”ב וגם בארץ סובלים מעודף משקל, וזאת למרות שידוע לכל כי השמנה מהווה גורם סיכון למרבית המחלות המאפיינות את החברה המודרנית. אחת מן התוצאות הנלוות למגפת ההשמנה היא

לחץ כאן ונדבר :)
אנחנו כאן , דבר איתנו :)
דיאטת דש
היי! 👋
נעים להכיר, נמשיך לשוחח בוואטסאפ ?